بقیة الله

مباحثه درس هشتم

شنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۹ ب.ظ

 

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

بفرمایید مباحثه درس هشتم جزوه قرآن به قرآن

۹۳/۰۷/۲۶

نظرات  (۳۸)

۲۸ مهر ۹۳ ، ۱۰:۳۶ ذوالفقاری
به نام خدای مهربون

سلام بر شما

سؤال من در مورد  چگونگی تفکیک آیات دسته دوم و سوم است .
 
آیات دسته اول : حقایق ثابت مستقل از بستر وقوع می باشد مانند آیه اول سوره نور
یا قسمت آخر آیه 22 سوره نور که در مورد غفور رحیم بودن خداست .

آیات دسته دوم : حقایق ثابت در بستر متغیر است که تداعی متغیر بودن خدا را در فرد می کند .مانند قسمتی از آیه 22 سوره نور که از اولوالفضل
خواسته می شود که عفو و بخشش داشته باشند و سؤال می شود  :دوست نمی دارید که خداوند بر شما ببخشاید .

آیات دسته سوم : تنوع بستر وقوع دارند وبستر رخدادی هستند که خداوند برای آن حکمی قرار داده است .مانند قسمت اول آیه 22 سوره نور
که در آن حکم به کوتاهی نکردن توانگران در دادن اموال خود به آن سه گروه است .

در دسته دوم و سوم که آیات متشابه هستند بوسیله آیات محکم این سوره یا سوره های دیگر به سؤالات آن پاسخ داده می شود  و آیات از تشابه خارج می گردند .

بسم الله
سلام به همگی
انشاالله که مباحثه پر باری رو داشته باشیم.
۲۹ مهر ۹۳ ، ۱۹:۳۹ ذوالفقاری
سلام بر دوستان

با تشکر از زحمات خانم احمدیان

انشاءالله استفاده می کنیم .
می شه درباره سوالتون بیشتر توضیح بدید؟
راستش این نکات برای خودم هم خیلی واضح نبود اما برداشتم این بود:

دسته اول، اسمای الهی هستند که همواره جاری اند. مثل همون دسته اول که می فرماید : الله غفور رحیم
یا قوانینی که همواره در همه بسترها جاری اند.
دسته دوم نزول اسما الهی اند. مثلا فعل الهی که در شرایط خاصی تحقق یافته است. مثل آیه 22  که شما ببخشید تا مورد غفران الهی قرار گیرید. خداوند همواره غفور است اما اینجا می فرماید که این اسم (غفور)  در شرایطی شامل حال بندگان می شود و آن این است که خودتان هم ببخشید.
دسته سوم هم کامل وابسته به بستر است. مثلا تمثیل ها و داستان. شرح رفتار انسان ها و مواجهه حق و باطل
تا اونجایی که من فهمیدم
دسته سوم ناظر به اعمال انسانی و احکامی است که برای او مقرر شده
یعنی حرفی از خداوند و افعال او زده نشده است
ولی در دسته دوم فعل خداوند در مورد یک جریان مشخص بیان شده است
بخشش خداوند در مورد اولواالفضل
حکمی داده نشده و از طرف دیگه صفت خداوند بدون بستر هم بیان نشده
لطفا اگر توضیح ها کافی نبود بفرمایید.
یاد یه مسایلی مانند احکام نوع اول و نوع دوم افتادم. یا یاد درس پنجم تدبر سوره درباره انواع حقایق.
نطری دارید درباره ارتباط این مطالب با هم؟
یادم رفت سلام کنم
سلام به دوستان عزیز
سلام خانم پسیان.( درست گفتم پسیان هستید؟)
خیلی خوش آمدید
متشکرم از نظرتان

من هم یاد احکام نوع اول و دوم افتادم
ولی مطمئن نیستم همین برداشت رو می خواسته از ما
یعنی شاید خود دسته اول این درس به اون دو نوع تقسیم بشه
بله درست گفتید

ومتشکر
خانم پسیان می شه این درس محکم و متشابه رو به اختصار کمی توضیح دهید.
کمی فهمش برام راحت نبود.
نمی دونم آیات رو رنگی کردید یا نه
من تو رنگی کردن
آیاتی که به اسما و صفات خداوند به صورت عام می پرداخت یا حرف از انزال سوره بود رو در دسته اول جا دادم
آیاتی رو که در مورد فعل خداوند و یک فرد یا یک جریان بود در دسته دوم قرار دادم
و آیاتی که کلا در مورد انسان و احکام مربوط به او بود در دسته سوم گذاشتم
البته خودم در جدا کردن آیات دسته اول و دوم با سوال مواجهم
مثلا آیه 32 رو اگر نگاه کنید
اولش دسته سوم هست
وسطش دوم و آخرش اول
از نظر من
یه سوال
بر فرض که ما یک آیه متشابه پیدا کردیم. چطور آبه محکم اون آیه رو پیدا کنیم؟
آیا معیارمان اشتراک واژه است؟
در یک سوره چطور بفهمیم ؟
در کل قرآن چطور آیات محکم یه آیه متشابه رو بیابیم؟
این درس گویا واژه فضل رو محور قرار داده. آیه ای که با محوریتش در قرآن دنبال آیه محکم می گردیم رو چطور در آیه متشابه بیابیم؟
نکاتی که به نظرم رسید این بود:
1- آیاتی که در قالب شرط آمده اند و یک طرف شرط خداوند هست در دسته دوم قرار می گیرد. مثلا اگر احسان کنید خدا هم به شما احسان می کند.
2-آیاتی که با انَّ آمده است در دسته اول قرار می گیرد.
3-داستان و تمثیل و مواجهه حق و باطل در دسته سوم قرار می گیرد.
با تقسیم بندی تون درباره آیه 32 موافقم.
آیه 35 رو تو کدوم دسته گذاشتید؟
۲۹ مهر ۹۳ ، ۲۰:۱۲ ذوالفقاری
من آیه 35 را در دسته اول گذاشتم همینطور آیه 34 که با ولقد شروع شده.
خانم ذوالفقاری جان
شما در آیات 34 و 35 دسته سوم و دوم رو در لابلای این دو آیه ندیدید؟
۲۹ مهر ۹۳ ، ۲۰:۲۱ ذوالفقاری
خانم احمدیان از توضیحتان ممنونم .

در مورد محکم ومتشابه ،به غیر از کلمه فضل فکر می کنم کلمات عفو و صفح هم مهم باشد . چرا آنها را بررسی نکرده ؟
یا چرا واژه غفران رو بررسی نکرده است؟
آیا می شه با این واژگان هم بررسی کرد و به نتایج متفاوت رسید؟
خب به هر حال بین این واژگان یکی یا چند تاشون کلیدی تره. چطوره واژه کلیدی رو بیابیم؟
۲۹ مهر ۹۳ ، ۲۰:۲۸ ذوالفقاری
در آیه 35 مثل آن متشابه است .ولی در آیه 34 چیزی متوجه نشدم .
34 رو دسته دوم
35 رو دسته اول

متشکرم از هر دو بزرگوار
خانم پسیان شما نظری ندارید که چرا واژه فضل رو انتخاب کرده است؟
 صفحه 171 گفته است که آیه 35 از آیات متشابه توحیدی است.
خب با این بیان بازم در دسته اول قرار می دهید؟ اصلا آیات متشابه توحیدی رو باید در کدام دسته گذاشت؟
آیه محکمی که در سوره نور بشه این آیه 35 رو بنا به آن معنا داد به نظرتون چیه؟


۲۹ مهر ۹۳ ، ۲۰:۳۴ ذوالفقاری
فکر می کنم بهتر ه اول در آیه متشابه سؤالات خودمان را که شبه آور است

مطرح می کنیم بعد اونو را دسته بندی کنیم اینطوری به کلمات کلیدی که باید

 بررسی کنیم برسیم.
نکاتی دیگر با توجه به صحبت های شما بزرگواران:
1-آیاتی که با لقد می آیند برای دسته اول هستند
2-اوامر و نواهی برای دسته سوم هستند
چه مطلب جالبی فرمودید خانم ذوالفقاری
می شه بیشتر و با مثال توضیح دهید.
زمان مباحثه آن لاین که یک ساعت بود تمام شده است. اگر خواستید بروید و تا فردا هر فرصتی یافتید تشریف بیارید و اگر نکته ای به نظرتان میاد بفرمایید تا بقیه هم بهره مند شوند.
خیلی لطف کردید که تشریف آوردید.
انشاالله دل امام زمان از این مجالس و مباحثات شاد باشه.
یا علی
با اجازه تون
خدا نگهدارتان باشد
۲۹ مهر ۹۳ ، ۲۰:۴۴ ذوالفقاری
آیه 35 اول و آخرش جزء دسته اول است.تشبیه نور خداوند هم دسته دوم وسوم هر دو

آیه محکم در سوره که بشه با اون این آیه را توضیح داد فکر می کنم اسمائ الهی در سوره باشه .
مثلا کدوم اسم خدا خانم ذوالفقاری؟
اگر می شه آیه بفرمایید.
ببخشید من وسطش نتونستم ادامه بدم
ان شاالله فردا با هم مباحثه کنیم
۲۹ مهر ۹۳ ، ۲۱:۰۸ ذوالفقاری
البته کلمه فضل کلمه کلیدی و پر تکرار سوره است .

در مورد مطلبی که قبلا نوشتم  بطور مثال :

اولوالفضل چه کسانی هستند ؟ فضل یعنی چه ؟ آیا در هر شرایطی باید فضل داشت ؟ و....

عفو در چه مواردی باید باشد ؟ آیا در هر شرایطی باید اینگونه برخورد کرده و بخشید ؟و.....

آیا اگر آنها این کار را نکنند غفران الهی شامل آنها نمی شود ؟ و......

که از این دسته سؤالات فضل ، عفو وغفران مشخص می شود .

خدانگهدار
۳۰ مهر ۹۳ ، ۰۷:۲۸ ذوالفقاری
سلام بر هم گردانیها

درمورد شبهات آیه ۳۵ فکر می کنم اگر آبه اول را غرض بگیریم از مفهوم کلمات نزول آیات و بینه بتوان استفاده کرد 

و در مورد اسماءالهی  رحیم و علیم در سوره زیاد آورده شده .
«رحم »فیض وجود بخشیدن است  و وجود او با وجودی که بخشیده متفاوت است . پس درآ
نوری هم که در آیه ۳۵ در مثل آورده متفاوت از نور الهی می باشد.
۳۰ مهر ۹۳ ، ۰۷:۴۷ ذوالفقاری
در مورد آیه۲۲ که از آیات در مورد فضل ،  برای رفع شبهه استفاده شده  فقط آیات دسته اول نیستند واز دسته های دیگر هم استفاده کرده در صورتی که فقط دسته اول آیات محکم است .
یعنی از بستر وقوع  دسته آیات ۲ و ۳  می توان  جهت  رفع شبهه استفاده کرد .

درست می گم ؟
۳۰ مهر ۹۳ ، ۱۱:۲۸ ذوالفقاری
حق المبین در آیه،۲۵  فکر میکنم از کلمه حق که در آن ثبات و واقعیت وعدم تغییر وجود دارد هم بتوان برای آیه ۳۵ استفاده کرد.
سلام،سوالهای من.بیشتر در مورد برخی از توضیحات المیزان: 
1- ص 174 : توضیح راجع به نور خدا،بالاخره خدا نور است یا نه،اگر هست چرا مثل به آن نور بر میگرده،؟با چه دلیلی گفته منظور از نور ،نور مخصوص مومنان یعنی ایمانه ؟
2- ص 175،پاورقی : دلیل ذکر مالکیت برای وجود 2 نور ( عام و خاص)  چیست؟ چرا این موضوع مطرح شده؟ به علت شا. یا دلیل دیگری؟ 
*3- ص 176 ،نکته اول : چرا مقام عرش را خارج از ذات خدا بیان کرده؟؟ 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی