بقیة الله

مباحثه درس دهم

جمعه, ۱۶ آبان ۱۳۹۳، ۰۹:۵۶ ب.ظ

بسم رب الشهدا و الصدیقین

 

بفرمایید مباحثه درس دهم. لازم به ذکر است که در طول هفته مباحثه به طور آف لاین و در روز سه شنبه ساعت 19:30 تا 20:30 مباحثه آن لاین برگزار می شود. لطفا اگر خواهان مباحثه آن لاین در روز و ساعت دیگری هم هستید، بفرمایید تا در وبلاگ اعلام شود.

 

انشاالله که مورد قبول حضرت ولی عصر (عج) باشد.

 

 

۹۳/۰۸/۱۶

نظرات  (۵۲)

سلام بر بزرگواران

پیشنهاد می کنم به عزیزان که مطالعه درس دهم رو به روز سه شنبه و چهارشنبه محول نکنید. خیلی درس خاصیه. حیفه هر چه دیرتر باهاش آشنا شوید.
۱۹ آبان ۹۳ ، ۱۱:۲۹ ذوالفقاری
به نام خدا
 سلام

مواردی که در کتاب به آن اشاره کرده من اینطور فهمیدم :

1- اسناد انشایی ( مربوط به انجام عملی است که خواسته می شود  آنرا انجام داده یا ندهیم ) می تواند مقید باشد یا مطلق .

2- این اسناد در صورت مطلق بودن قابلیت استناد ندارد .

3- مقید یعنی قیدی آورده می شود که باعث وضوح و تفصیل مطلب می گردد و آنرا از حالت مطلق خارج می کند .

4- انواع قیود :
الف - قیودی که اسناد را حد می زنند و حکم کلی قبلی را از معنای مطلق خارج می کنند .
ب- قیودی که حالت فوق العاده ایجاد کرده و تاکید حداکثری دارند .
ج - قیودی که جنبه ساده کردن حکم را دارند.
د - قیودی که به توضیح وتبیین می پردازند.
س- قیود دیگر شامل صفت و موصوف مضاف و مضاف الیه و حروف جر و....

در ادامه صورتهای مختلف اوامر و نواهی در قرآن  ( در سه قالب ) ذکر شده وبعد دلایل ذکر قیود برای اوامر ونواهی وبررسی امر استغفار .


سؤال من در مورد  نا مفهوم بودن صورتهای سه گانه اوامر ونواهی در قرآن است ( سه قالب ) که توضیحی در مورد آن داده نشده

سؤال دوم در مورد قیود ی که جنبه ساده کردن دارند مثالی راجع به تقوی زده از دو سوره مختلف اولین مورد ظاهرا مطلق است و دومی مقید . در این گونه آیات چگونه متوجه شویم که  قید دارند یا نه ؟  ممکن است ابتدا با آیه بدون قید روبرو شویم .


 
سلام خان ذوالفقاری جان

جوابی که برای سوال اول به نظرم می رسد. البته اگر منظورتون رو از سوال متوجه نشدم بفرمایید.

سه نوع اوامر و نواهی در قرآن داریم: 1-قالب ظاهری امر و نهی را دارد. مثل قل 2-همراه با افعالی آمده است که این امر و نهی را می رساند. مانند کتب علیکم. یا بر مسلمین فرض است و واجب که چنین کنید. 3- گروهی در قرآن عملی انجام داده اند و در پایان قرآن آن ها را توبیخ نموده است. مثلا می گوید فرد همازمشائ است و در ادامه عذاب را برای او حتمی معرفی نموده است.
به نظرم جواب پاسخ دوم از رفت و برگشت در آیات سوره های مختلف با توجه به موضوع مورد نظر مشخص می شود. بعد هم احتمالا این قید ساده سازی برای موضوعاتی مطرح است که انجام آن دارای مراتب است. مثل تقوا که هر کس بنا به درکش و علمش به مرتبه ای از آن می پردازد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام به دوستان عزیز

مورد شماره دو رو نفهمیدم از کجای درس به این نتیجه رسیدید که مطلق قابل استناد نیست؟

در مورد سوال دوم بیشتر باید به نظر به معنای آیه توجه کرد
در واقع منم در دسته بندی آیات به مقید و مطلق دچار مشکل بودم
چون نمی تونستم ادات قید رو پیدا کنم ولی به نظرم از نظر معنا مقید می شدن

سوالم اینه که آیه 62 سوره نور، 19 سوره محمد، 12 ممتحنه و 5 منافقون رو برای کدام حالت ها قرار دادید؟ این ها رو با شک نوشتم. نمی دونم جوابم درسته یا نه. لطفا پاسختان رو بگید تا صحبت کنیم.
۲۰ آبان ۹۳ ، ۱۹:۴۰ ذوالفقاری
سلام بر دوستان عزیز

ممنونم خانم احمدیان
62 سوره نور مقید به پیامبر
19 سوره محمد مطلق به پیامبر
12 سوره ممتحنه مقید به پیامبر
5 سوره منافقون مقید به پیامبر
سلام خانم پسیان جان
خوش آمدید
62 سوره نور رو نوشتم مطلق به پیامبر. البته کاملا بهش شک دارم. می شه کمی توضیح دهید.
هر جا که استغفار در داستان خاصی یا به علت خاصی بیان شده بود رو در دسته مقیدها قرار دادم
ولی اصلا با متن درس نتونستم تطبیق بدم
به خاطر مسئله اجازه استغفار رو مقید کردم
فاذن لمن شئت منهم
ولی اصلا مطمئن نیستم
برداشتم این بود که استغفار پیامبر در 62 سوره نور منوط به مومنانی خاص است که طبق آیه رفتار کرده باشن.
خب آیا به خاطر همین شرایط خاص میتونیم بگیم که استغفار قید خورده؟
۲۰ آبان ۹۳ ، ۱۹:۴۷ ذوالفقاری
سلام خانم پسیان

در مورد سؤال 2  در دو خط اول جزوه نوشته شده .


خانم احمدیان من سه مورد اول را مقید در نظر گرفته ام و منافقون را مطلق
فکر کنم برای 62 سوره نور همان مقید به پیامبر که شما گفتیدبهتر باشد.

5 منافقون یک طور امر مطلق نیست؟ یعنی برای همه منافقین آمرزش معنا ندارد. البته می شه گفت همین که بحث منافقین مطرح است، مقید است.
اصلا میشه برام بگید نسبت قیود با اوامر و نواهی چیه؟
منم نظرم این بود که چون از منافقین گفته مقید شده
سلام خانم ذوالفقاری جان

سوره محمد آیه 19 چون امر به توحید است به نظرم امر بعد از آن نیز مطلق است . چرا به نظر شما مقید آمد؟
ممنون خانم ذوالفقاری
۲۰ آبان ۹۳ ، ۱۹:۵۵ ذوالفقاری
در مورد آیه 19 فکر می کنم چون از پیامبر خواسته شده برای دیگران هم استغفار کند این یک قید است .
قید در استغفار انگار یعنی بنا به شرایط خاصی طلب مغفرت نما. یا این مغفرتی که تو همواره برای امتت از خداوند می خواهی در شرایط خاصی برای ان محقق می شود.

مطلق یعنی همواره این استغفار باید باشد و همواره محقق است.
آیا  هر امر و نهی جز قیود است؟
بعضی اوامر تقید بهشان همواری الزامی است اما بعضی امر ها بنا به شرایط خاصی است.
همواره باید نماز خواند اما نماز در حالت مستی نهی شده است. این نهی مقید است. امر به نماز مطلق است. امر به نماز برای مسافر به خاطر شرایطش قید دارد که شکسته باشد.
شاید بهتر باشه بپرسم که کدوم یک از سه نوع امر و نهی رو مقید می گیریم؟
۲۰ آبان ۹۳ ، ۱۹:۵۹ ذوالفقاری
فکر می کنم یک سری امر و نهی ها مطلق باشد.
فکر نکنم بنا به نوع امر و نهی ای که در کتاب معرفی کرده بتوان گفت کدام مقید است و کدام مطلق. احتمالا باید در آیه دید.
ممنون
می خواین در این چند دقیق با موضوع نماز تو قرآن بگردیم؟
یعنی امرهای نماز رو در بیاریم؟
۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۰:۱۲ ذوالفقاری
در مورد بیان نکاتی مربوط به جریان استغفار بوسیله ولی الهی شما چیزی نوشته اید ؟

سوره بقره، آیه   43

" وَ أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ وَ ارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ "


آیه 45

" وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ ۚ وَ إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ

آیه 83

"  وَ إِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لَا تَعْبُدُونَ إِلَّا اللَّـهَ وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَ ذِی الْقُرْبَىٰ وَ الْیَتَامَىٰ وَ الْمَسَاکِینِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا وَ أَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا مِّنکُمْ وَأَنتُم مُّعْرِضُونَ "


آیه 110 

" وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَ آتُوا الزَّکَاةَ ۚ وَ مَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُم مِّنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّـهِ ۗ إِنَّ اللَّـهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ "


آیه 177 

" لَّیْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لَـٰکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ الْمَلَائِکَةِ وَ الْکِتَابِ وَ النَّبِیِّینَ وَ آتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبَىٰ وَ الْیَتَامَىٰ وَ الْمَسَاکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی الرِّقَابِ وَ أَقَامَ الصَّلَاةَ وَ آتَى الزَّکَاةَ وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَ الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ ۗأُولَـٰئِکَ الَّذِینَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ "


راستش خانم ذوالفقاری نکته ای علاوه بر اون که کتاب نوشته ننوشتم.
بله خانم پسیان. موافقید کار کنیم؟ البته اگر سوالی از درس هست که در اولویته.
سوره مبارکه یونس 
وَ أَوْحَیْنا إِلى‏ مُوسى‏ وَ أَخیهِ أَنْ تَبَوَّءا لِقَوْمِکُما بِمِصْرَ بُیُوتاً وَ اجْعَلُوا بُیُوتَکُمْ قِبْلَةً وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ (87)

سوره مبارکه هود
وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَیِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ السَّیِّئاتِ ذلِکَ ذِکْرى‏ لِلذَّاکِرینَ (114)

سوره مبارکه اسرا
أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً (78
مثلا برای آیه 43 سوره بقره:

یَا بَنِی إِسْرَائِیلَ اذْکُرُواْ نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَأَوْفُواْ بِعَهْدِی أُوفِ بِعَهْدِکُمْ وَإِیَّایَ فَارْهَبُونِ ﴿۴۰﴾

و بدانچه نازل کرده‏ام که مؤید همان چیزى است که با شماست ایمان آرید و نخستین منکر آن نباشید و آیات مرا به بهایى ناچیز نفروشید و تنها از من پروا کنید (۴۱)

 

وَآمِنُواْ بِمَا أَنزَلْتُ مُصَدِّقًا لِّمَا مَعَکُمْ وَلاَ تَکُونُواْ أَوَّلَ کَافِرٍ بِهِ وَلاَ تَشْتَرُواْ بِآیَاتِی ثَمَنًا قَلِیلًا وَإِیَّایَ فَاتَّقُونِ ﴿۴۱﴾

و حق را به باطل درنیامیزید و حقیقت را با آنکه خود مى‏دانید کتمان نکنید (۴۲)

 

وَلاَ تَلْبِسُواْ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُواْ الْحَقَّ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۴۲﴾

و نماز را بر پا دارید و زکات را بدهید و با رکوع‏کنندگان رکوع کنید (۴۳)

 

وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ ﴿۴۳﴾

آیا مردم را به نیکى فرمان مى‏دهید و خود را فراموش مى‏کنید با اینکه شما کتاب [خدا] را مى‏خوانید آیا [هیچ] نمى‏اندیشید (۴۴)

 

أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَکُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْکِتَابَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿۴۴﴾

از شکیبایى و نماز یارى جویید و به راستى این [کار] گران است مگر بر فروتنان (۴۵)

 

وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ ﴿۴۵﴾


آیات قبل و بعدش اینه. به نظرم مطلق است.

۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۰:۱۹ ذوالفقاری
من فکر میکنم آیه 40 مطلق 45 مقید 83 مقید 110 مقید 177 مطلق باشه.
سوره مبارکه طه 
إِنَّنی‏ أَنَا اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدْنی‏ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ لِذِکْری (14)

سوره مبارکه حج 
وَ جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ وَ فی‏ هذا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهیداً عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاسِ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیرُ (78)

سوره مبارکه نور
وَ أَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ (56)

سوره مبارکه عنکبوت 
اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ (45
برای 83 بقره: به نظرم امر مطلق است به مردم

وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ لاَ تَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَبِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَانًا وَذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَقُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ ثُمَّ تَوَلَّیْتُمْ إِلاَّ قَلِیلًا مِّنکُمْ وَأَنتُم مِّعْرِضُونَ ﴿۸۳﴾

و چون از شما پیمان محکم گرفتیم که خون همدیگر را مریزید و یکدیگر را از سرزمین خود بیرون نکنید سپس [به این پیمان] اقرار کردید و خود گواهید (۸۴)

 

وَإِذْ أَخَذْنَا مِیثَاقَکُمْ لاَ تَسْفِکُونَ دِمَاءکُمْ وَلاَ تُخْرِجُونَ أَنفُسَکُم مِّن دِیَارِکُمْ ثُمَّ أَقْرَرْتُمْ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ ﴿۸۴﴾


آیات سوره بقره به نظرم به جز آیه 45 بقیه مطلقند!
فقط در آیه 45 توضیحی برای استعانت گرفتن از نماز دارد
خانم پسیان چرا 45 بقره رو مقید می گیرید؟ چون خطاب به بنی اسراییل هست؟
۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۰:۲۶ ذوالفقاری
فکر می کنم هنوز مقید و مطلق را خوب متوجه نشده ام که اختلاف نظر در تشخیص   زیاد است .
چون امر به استعانت کرده
و این استعانت رو با قید 
إِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ
که در واقع یک جمله حالیه است
مقید کرده
در واقع تفصیل داده
خانم ذوالفقاری چیزی که من فهمیدم اینه که مقید چیزی در خودش دارد که آن امر را تفصیل می دهد
حالا یا در ظاهر یا در معنی
در بسیاری از آیات فقط گفته نماز بخوانید
البته این فهم منه تا اینجا
دوستان من باید از خدمتتان برم
ان شاالله بقیه اش فردا
در امان خدا باشید
بله به نظر بنده هم درس مهمی بود. و پر سوال
انشاالله به سلامت باشید

با اجازه تان بنده هم برویم.
انشاالله قبول باشه به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد
اللهم صل علی محمد و آل محمد
۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۰:۳۸ ذوالفقاری
ممنون خانم پسیان

من فکر می کنم در آیه 83 به دلیل آنکه به تمامی مواردی که قبل و بعد از آن در آیه ذکر شده مرتبط است مثلا به عبودیت خداوند یا به ثم تولیتم
۲۰ آبان ۹۳ ، ۲۰:۴۰ ذوالفقاری
متشکرم خانم احمدیان

خدانگهدار
سلاااااااام به همگی
دلم براتون تنگ شده. متاسفانه نتونستم بیام. انشاالله که مجلس و ذکرتان قبول باشه. لطفا بنده رو هم یادتون نره
۲۲ آبان ۹۳ ، ۰۹:۲۰ ذوالفقاری
سلام خانم احمدیان

جای شما خالی بود . انشاءالله برای دو هفته بعد  شما را ببینیم .

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی