بقیة الله

تمرین موضوعی - سوره ای

جمعه, ۸ اسفند ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهم صل علی محمد و آل محمد


برنامه این هفته از این قرار است که عزیزان حتما پنج ساعت برای موضوع علمی-عملی ذکر شده زیر با توجه به سوره مبارکه یونس صرف کنند.



تمرین موضوعی - سوره ای: با بررسی آیات سوره یونس به بیان موضوعات پیرامون "آیات" به صورت تفصیلی بفرمایید و علاوه بر معنای آیه، شیوه آیه بینی را نیز تبیین کنید. ( در واقع مهارت توجه به آیات و نتایج عملی خود را ذکر نمایید.)



 لطفا نکات و سوالاتتان را در راستای حل این تمرین بفرمایید (به خصوص بفرمایید این تمرین را چگونه می توان انجام داد.).

نمودار سوره یونس ( در نرم افزار ویزیو)
نمودار سوره یونس (پی دی اف)

نمودار سوره یونس ( ویزیو-ورژن پایین تر)
۹۳/۱۲/۰۸

نظرات  (۴۴)

سلاااااااااااااااااااام به همگی
اول این سوال مطرح می شه که این تمرین یعنی چه.
راستش از چند تا از بزرگواران کلاس پرسیدم. حاصل این شد:
در سوره یونس ما به تعریفی از آیه رسیدیم ( آیه شی ای است که خداوند اراده نمود تا بنا به کتاب و واسطه گری رسول انسان را به سوی خداوند سوق دهد. یعنی انسان با مواجهه با آیه به سوی رب سوق می یابد. )
همچنین در سورهف آیه هایی را دیدیم. حال بفرمایید این آیه ها چطور با این تعریف تطبیق دارن. مثلا شمس چطور آیه است و با این تعریف تطبیق دارد.
در ضمن مهارت های عملی آیه بینی که انسان را به سوی رب سوق دهد و شما نتایجش را دیده اید را بفرمایید.
۰۸ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۱۵ و بلغنی مناک!...( منا برهانی م )
آقاااااااااا:(
اول سلام
بعدش اینکه من نبودم کلاس هفته ی پیشو، به خاطر همین اصن نمیفهمم منظور از این تمرین چی چی ه:(
مثلا مهارت عملی ه آیه بینی چی ه..
فک کنم اگه یه مهربونی یه آیه برام مثال بزنه متوجه بشم تاحدی...
پیش پیش مچکررررم بابت مهربونی تون:)))))))
اولین ابزار لازم تمرین ایه بینی خلع عادتهاست
۰۹ اسفند ۹۳ ، ۰۷:۱۲ شاهد (سعادت)

بسم الله

سلام دوستان

یک سوال:

‌ ما برای بررسی یک موضوع از همان نموداری که برای آیات سر کلاس رسم شد باید استفاده کنیم؟

یعنی اینکه ارتباط موضوع با رب، حقایق، رسول و آیات کشف کنیم و انواع مواجهه با اون رو بررسی کنیم؟

آیا منظور همینه؟

استاد در کلاس، ضر را مثال زدند.  ضر خودش آیه است . مواجهه انسانها در برابر اون متفاوته . (آیات 12 و 11)

فقط یادم نیست استاد مهارت آیه بینی را در این رابطه گفتند یا نه !‌

برای به دست آوردن مهارت آیه بینی باید تمام سوره را خواند و چند نتیجه عملیاتی بر اساس آن گرفت ؟

سلام بر همه عزیزان

در رابطه با سؤال خانم سعادت  ، فکر می کنم ابتدا باید آیه را طبق نمودار نظام آیات و رجوع ومواجهه بررسی کر د وبعد در وسط نموداری که مربوط به واکنش بود قرار
داد و با موارد : حقایق ، ذکر و تقوی ، آیات ، رسول ، اراده کننده ، رب ، علم ، تفکر و تعقل قرار داده بررسی کرد.

این نمودارها نتیجه خواندن کل سوره است ، وما بقیه آیات را خوانده ذیل آن قرار می دهیم ولزومی ندارد مجدد همه را بخوانیم .

سلام خانم ذوالفقاری ... تشکر از توضیحاتتون. شما چیزی از مهارت آیه بینی در خاطرتون هست؟
۰۹ اسفند ۹۳ ، ۱۴:۰۰ وبلغنی مناک!...
مچکرم خانم سعادت جان، بحث پیچیده س ..مثالتون یکم کمک کرد ولی هنوز گنگم...
با تفکر و تدبر بیشتر به هر نتیجه ای رسیدم میام میگم ببینم درست فهمیدم یا نه..
سلااااااااااااام
ممنون از همه
با جواب های خانم ذوالفقاری موافقم.
یه آیه از سوره پیدا می کنیم با توجه به ارتباطش با نمودار مادر، تمام سوره را با توجه به آیه مورد نظر که مثلا همان ضر می تونه باشه، می خونیم.

خانم سعادت جان، لفظ آیه بینی رو فکر نکنم استاد بیان کرده باشن. شاید بنده اشتباه این عبارت رو به کار بردم.
نه عزیز استاد گفتند که به مهارت آیه بینی دست پیدا کنیم.  اشتباه نکردی
سلام دوستان  
در مورد تمرینی که استاد فرمودند:
باید هر آیه ای رو که انتخاب می کنیم در آغوش نمودار مادر ببینیم. مثلا آیه ۶ان فی اختلاف اللیل 
و النهار وما خلق الله فی السماوات والارض لایات لقوم یتقون. مواجه مومنانه با این آیه ایجاد تقوی در فرد می کند اما چگونه؟
این چگونگی همان مدلی است که باید از آیه بیرون بکشیم.
مولفه هایی که در این آیه آمده اختلاف لیل ونهار وماخلق الله تدبیر کننده ای داردکه همان رب است وحقایقی در این مولفه ها نهفته است. مثلا در اختلاف لیل ونهار می توان حقیقت اجل داربودن هرکدام را دید لیل ونهار هیچ کدام پایدار نیستند لیل بالاخره به پایان می رسد وجای خود را به نهار می دهد و نهار جای خود را به لیل. همین طور می توان نظام رجعت را در این رفت وآمد دید. اما این حقایق چگونه می تواند در مقام عمل سبب حفظ انسان شود(منظور همان ایجاد تقوی است) این حقیقت که در دل این آیه تکوینی دیده می شود نشان می دهد همان تدبیر کننده ای که برای لیل ونهار اجل قرار داده ونهار را دوباره پس از لیل رجوع می دهد وبه واسطه رسول وبافرستادن آیات از جمله این آیه،انسان رامتوجه این حقیقت می کند برای زندگی انسان در این دنیا نیز اجلی قرار داده که روزی سرخواهد رسید وبرای او رجوعی در نظر گرفته است.
اما این حقایق را چه طور عملیاتی کنیم و وارد زندگی کنیم؟
به طور مثال پیشنهاد عملی می تواند این باشدکه دقایقی پیش از طلوع وغروب خورشید تمام شدن شب وتمام شدن روز را مشاهده و در آن اندیشه کنیم وبا این تداعی این حقایق را در ذهن مرور کنیم ومناجات کنیم که رب من که تا لحظاتی دیگر به لیل پایان می دهی وروز را دوباره به این دنیا رجعت می دهی می دانم که در نظام مدبرانه تو من نیز روزی از این دنیا خواهم رفت وبه سوی تو رجوع خواهم کرد کمکم کن تا ناپایدارهای دنیا را باقی نپندارم. 
ذکر این حقایق در صبح وشام ان شا الله در اعمال روز وشب انسان تاثیر گذار خواهد بود و در هنگام عمل نیز باید این حقایق را در نفس اقامه کرد.
این
سلام 
خانم مددی ممنون از توضیحات شما ، آبا موارد عملی را فقط باید از خود آن آبه بدست آورد با از آبات دیگراستفاده کرد؟  مثلا اجل را شما از آیات دیگر گرفتید یا از مفهوم خود آیه بدست آوردید؟
سلام
خانم سعادت عزیز در مورد آیه بینی فکر می کنم با عملی کردن که خانم مددی توضیح دادن ارتباط دارد.

ما از هر چیزی (مخلوق  و رخداد یا پدیده است) که از جانب رب است وبا در نظر گرفتن ریسول وکتاب ستفاده می کنیم  و واکنشی در برابر اون از خود نشان میدهیم که این باعث توجه وروی آوردن ما به رب می شود.
سلام خانم ذوالفقاری 
اجل دار بودن را از خود آیه واز اختلاف لیل ونهار که خود آیه به آن توجه می دهد می توان دریافت کرد در واقع می شود این سوال را از خود کرد که چرا خداوند در این آیه از اختلاف لیل ونهار صحبت کرده نه هزاران هزارچیز دیگر که می شد به عنوان آیت بیان کرد پس در این اختلاف حقایق وقوانینی است که در انسان تقوا ایجاد می کند یعنی انسان را سوق می دهد تا در مقام عمل حدود را حفظ کند.منتها این حقایق را باید کشف کرد. اون چیزی که نوشتم برداشت من ازاین حقیقت بود می شود وجوه دیگری را هم در نظر گرفت. البته  این گام اول است در مرحله بعد می شود مهارت های دیگری که تقوی آفرین است از آیات دیگر پیدا کرد و برایش مهارت تعریف کردمثلا در فاصله آیان 61 تا65نیز بحث از تقوی است که می توان در آن تامل کرد
سلام
یه سوال اساسی برای من بوجود اومده
:\
اونم اینکه جلسه ی اول کلاس،استاد فرمودن دیگه از این جزوه به بعد،دست و پای شما برای جولان دادن و بافتن و اینجور چیزا بسته میشه و ما قراره طبق ظاهر آیات کار کنیم و پیش بریم
ولی این تمرین در ظاهر خیلی خیلی میتونه جولانی باشه!!!(همون قسمت علمی ش منظورمه)
آیا اینجوریه!؟!
یا اینکه من درست متوجه نشدم و باز هم باید از ظاهر آیات و خیلی رو این نکات رو متوجه شد(همین پیدا کردن حقایق و نوع واکنش نسبت به آیات که سوق دهنده ی انسان به سمت رب میباشد)
بسم الله
سلام به همه حضرات

راستش خانم سامت جان
به نظرم این تمرین هیچ جای جولانی ندارد. واقعا ممنونم از توضیحات خوب بچه ها.
به نظر میاد که یک آیت را در سوره ( یا چند آیت) را باید بیابیم و با توجه به تمام سوره ویژگی آیت بودن آن را تعیین کنیم.
مثلا بنده آیه 24 را به عنوان آیت گرفته ام. به طور کلی "حیات دنیا". حالا ارتباط این آیت را با تمام عناصر نمودار مادر باید یافت. مثلا این که چه قوانینی از هستی در این سوره بیان شده است که منجر به وصف حیات دنیا به این صورت در سوره شده است. یعنی در هستی قانونی بوده است که منجر به چنین جریانی در حیات دنیا شده است. یا واسطه هایی در هستی هستند که این قوانین را در حیات دنیا جاری می کنند یا حیات دنیا را به ما معرفی می کنند. وصف این واسطه ها را باید از سوره یافت.
یا شرح کسانی که اسیر زخرف حیات دنیا شدند و متوجه نشدند که اگر خدا بخواهد حصید می شود.

همه حرف هایی که زده می شود مبتنی بر سوره یونس و زیر مجموعه نمودار مادر است.

**انشاالله خدا دلتان را شاد کند. خیلی از گرم شدن فضای مباحثه جمعی و در نتیجه گرم شدن رابطه بین مومنین و همکاری برای قرآن خواندن شادم.
یا علی
سلام به همه دوستان.متشکر از توضیحات خیلی خوبتون.
سوال من فعلا سر روش انجام کاره، من هنوز مسلط بر سوره نشدم.آیه آیه دارم میخونم تا آیت پیدا کنم بعد برای اونها دنبال اراده و شا خداوند،کتاب و رسول میگردم همینطور مواجه با آیه.همه اینها رو هم تو خود یک آیه یا نهایتا یکی دوتا آیه قبل وبعد.ولی با توضیحات سما بنظرم رسید کارم اشتباها و برای پیداکردن موارد فوق برای یک آیت باید در کل سوره بگردیم.لطفا راهنمایی کنید.
سوال دیگه اینکه ما حتما باید اول همه آیات رو ذیل نمودار مادر بیاریم تا موفق به انجام تمرین بشیم؟  اگه اینطوریه زمان اینم جزو اون 5 ساعته یا نه؟ چون مثل اینکه در حد 5 ساعت باید کار بشه 
احمدیان جان لطفن نظرت رو راجع به مثال مددی جان بگو
سلام و خداقوت.  ممنون از همه دوستان. دو تا سوال: نمودار مادر همین نموداری ست که آپلود شده؟ سوال دوم اینکه تقوی واکنش در برابر آیات محسوب نمیشود؟
سلام  بر همه خوبان ،صبحتان به شادی وروزتان پر از امید

پاسخی که به نظرم می رسد در مورد سوال خانم سعادت :نمودار مادر همان است که درمورد نظام آیات و رجوع ومواجهه بیان شد.  وتقوی جز ء واکنشهاست.
خانم عجایبی فکر می کنم درست پیش می روید در ابتدا باید در نمودار مادر جای داد وبعد در مورد واکنشها و واکنش درست وعلمی کار کرد.
در آیه24 به نظر مب رسد آیه دیدن آن اینگونه هم می تواند باشد :باران نازل می شود واثر آن این است که با ترکیب در زمبن اکل انسان وحیوان را فراهم سازد ،در این شرایط اثر زمین دادن زخرف وزینت است ، (اثر انسان در این حیات دنیا چیست؟) اگر انسان  گمان کند که قادر است (شا ء رب را در نظر نگیرد) با حصید (عذاب) روبرو می شود.واکنش ما باید متفکرانه باشد و منجر به ذکر وتقوی شود .
دوستان من نمودار را دانلود کردم ولی موفق به باز کردن ودیدن اون نشدم ، در کامپیوتر برنامه visioرا نصب کردم ولب نشد ،در گوشی هم نمودار را دانلود کردم باز نشد در صورت امکان لطف کرده راهنمابی کنید . ممنون
خانوم ذولفقاری جان من هم برنامه ی ویزیو رو دانلود و نصب کردم و فایل برام باز شد.
شاید روند نصبتون مشکل داشته
الآن خودتون میتونید با برنامه ی ویزیو یه صفحه ی خام بیارید و شروع به نمودارکشی کنید؟
اگر آره...یعنی درست برنامه نصب شده
دوستان شما از نمودار صفحه ی ۴۹ و۵۰ کتاب استفاده ای کردید؟!
اینکه استاد فرمودن به موضوعات پیرامونی آیات توجه کنید و یکی از اونها رو به صورت تفصیلی استخراج کنید....ممکنه منظورشون این نمودار و نمودار صفحه ی بعدش باشه!
اینطور نیست؟!

سلام

شاید . در انجا هم ابتدا آیاتی که مستقیما مرتبط با موضوع منتخب اند سنجیده شده اند و بعد بقیه آیات را ذیل آن کشف ارتباط کرده است.

منم اولش فکر کردم منظور استاد این نمودار است . چراکه استاد گفتند نمودار موضوعی-سوره ای باشد

سلام
خانم سامت  ممنون 
من می تونم داخل برنامه برم کار کنم ولی نمودار استاد را که دانلود کردم نشون نمیده.
در مورد سوال شما فکر میکنم کاری شبیه آن نمودارهاست  با این تفاوت که اولا یک آیه که جنبه آیات دارد (طبق نمودار نظام آیات انتخاب کرده ) وآن را وسط نمودار واکنش ها گذاسته و آن موارد را از سوره پیدا می کنیم و یک مواجهه آیه بینی است. (جنبه عملی)

متشکرم خانم ذوالفقاری جان
سلام عزیزان
به به . چه مباحثه خوبی.
قبول باشه
سلام
فایل پی دی اف ویزیو گذاشته شد.
سلام بزرگواران . ممنون خانم ذوالفقاری . احمدیان جان کارت درسته. ممنون که گذاشتی
خانم ذوالفقاری ببینید این ورژن ویزیو رو می تونید باز کنید.
سلام 
ممنونم خانم احمدبان ، استفاده کردم.
سلام دوستای خوبم
خواهرای قرآنیم
واقعا از خوندن نظراتتون استفاده کردم
اگه یه جاییم گیر کردیم
دو رکعت نماز خوبه بنظرم
اقتدا به شهدا
شاید از الان یاد بگیریم گیرای علمیمونم با توسل و نماز باز کنیم
تمرین خوبی باشه
البته در عین تدبر و تفکر و تعقل و مباحثه
سلام دوباره
دوستان من هنوز نفهمیدم که آیه ام رو چجوری با بقیه سوره ربط بدم
آیه 67 رو برداشتم
در مورد جعل آرامش در شب و روشنی روز و اینکه این آیه ای است برای قومی که می شنوند
این آیه در نمودار رب، حقایق، رسول، آیات و ذکر و... قرار دادم
از توی همین آیه می تونم مثل خانم مددی گزاره های عملی بنویسم
ولی در ارتباط با بقیه آیات سوره نمی دونم باید چی کار کنم؟
اگر کسی راه حلی به ذهنش می رسید متشکر میشم
سلام بر خوبان

خانم پسیان آنچه که من با پرسش از دوستان فهمیده ام در مورد آیه 67 اینگونه است:

آنچیزی که ما را بسوی رب سوق میدهد چیست؟ لیل و نهار است ، رب آن هم در آیه معرفی شده ،هو 


 است .  ملاک در مواجهه  ،سمع آیات است .به همین شکل باید حقایق (قوانبن)و رسول را از درون آیه
 
یا در آیات دیگر پیدا کرد وتفصبل این موارد را در آیات دیگر سوره پیدا کرد .مثلا در مورد سمع در دیگر 

آیات چه توضیحی داده شده .

دوستا ن  لطفا اشکالات برداشت من را ذکر کنید.

سلام ... فکر کنم باید لیل و نهار های دیگه سوره را هم دید . نه ؟
بله تمام مواردی که ارتباطی با این لیل ونهار داشته وتفصیل اون باشه ،همینطور  مربوط به قانونها
سلام به همه دوستان 
بله من هم بادوستان موافقم.فقط یک نکته که شاید کار رو راحت تر کنه بعد از این که آیه مورد نظرتتون باز شد برای تفصیل بیشتر با سایر آیات ،راحت تر ه ازآیاتی که استرسش با استرس آیه مورد نظر شما یکیه استفاده کنید. به طور مثال در مورد آیه۶که خدمتون شرح دادم آیه ۲۴که از مثل حیات دنیا صحبت می کند بحث اجل داشتن از حقایقی است که ظاهرا هردو آیه بر آن تاکید دارد بنابرین تفصیل مطالب این آیه حول مطالب آیه ۶نکات جدیدی را باز می کند 
۱۲ اسفند ۹۳ ، ۲۰:۲۱ مرضیه صادقی
سلام بر تمامی خواهران عزیز
بنده نیاز به کمک شما دارم و آن: 
امکانش هست لطف نمایید و صدای ضبط شده استاد رو در جلسات تدبر مکی( سه جلسه اخیر) برای این هفته بیاورید تا بنده از شما بگیرم و گوش دهم..ان شاالله خداوند خیر کثیر به شما دهد...
من انشاالله همراه خودم میارم
بیزحمت فلش همراهتون باشه خانوم صادقی
سلام بر خوبان
میشه لطف کنید نتیجه کار خود را (جنبه کاربردی آن را ) مختصرا بنویسید.(بعد از انجام این تمرین آیا عملا ما می توانیم همه چیز را آیه ببینیم ؟)


سلام خانم ذوالفقاری،فکر کنم در مورد مثل حیات دنیا ( آیه 24 ) باید به اجل دار بودن زینت های دنیا توجه کنیم و سعی کنیم در طول این حیات از آنها به نحوی بهره ببریم که با رسیدن اجل،  خسران زده نباشیم،همینطور به رجوع خودمان به سمت تدبیر کننده این حیات و...  توجه کنیم.نمیدونم چقدر درسته؟! 

سلام و خداقوت

دوستان من روی ضر کار کردم و فعلا تونستم آیاتی که مستقیما واژه ضر را دارند با نمودار مادر بسنجم و حالا به چند تا سوال برخورد کردم:

تا همین حد کافی ست ؟ یا باید نموداری هم برای خود ضر رسم شود و سایر آیات مرتبط در ذیل آن جا بگیرند؟

برای یافتن مهارت آیه بینی باید از نسبت ضر با وجوه مختلفی که دارد گزاره نویسی شود؟

سلام حضرت شاهد

خب اگر 5 ساعتت تمام نشده ، به سوالات خودت جوا بده دیگه. خیلی سوالات جالبی پرسیدید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی